یکی از بهترین روشهایی که با استفاده از آن میتوانید به تجارت و کسب و کار اینترنتی خود رونق بخشید، ایجاد وفاداری در مشتریان قدیمی است. ایجاد وفاداری در مشتری میتواند در مواقعی که با چالشهای گوناگون و سختی مواجه شدید، شما را سرپا نگه دارد. پس شما به عنوان مدیر کسب و کار اینترنتی باید نیازهای مشتریان خود را سرلوحه کار خود قرار دهید.
اهمیت ایجاد وفاداری در مشتریان
دلیل وفاداری یک مشتری به کسب و کار و خرید مجدد از شما چی میتونه باشه؟ اول از همه برای اینکه بتوانید مشتریان وفاداری برای کسب و کار خود دست و پا کنید باید کاری انجام دهید که در ذهن مشتریان غیر از اسم برند شما نام دیگری نیاید. اینکار نیز بستگی به استراتژیهای بازاریابی و محصولات شما دارد.
از عوامل مهمی که میتواند برند کسب و کار شما را در ذهن مشتری ثبت کند رضایت مشتری از خرید محصول یا خدمت است. برای اینکه بهراحتی بتوانید این رضایت را در مشتریان ایجاد کنید باید به میزان راحتی خرید محصول از سایت، قیمت در همراه کیفیت مناسب و… توجه زیادی داشته باشید.
وفاداری در مشتریان یعنی تبدیل شدن یک مشتری به مشتری دائمی و سرمایه اصلی سایت.
دلایل اهمیت ایجاد وفاداری در مشتریان چیست؟
در ادامه مهمترین دلایل ایجاد وفاداری در مشتری بیان میکنیم.
مشتریان قدیمی همیشه بیشتر از مشتریان جدید هزینه میکنند
مشتریان قدیمی بیشتر از مشتریان جدید با کسب و کار و خدمات یا محصولات شما آشنا هستند و همچنین اعتماد بیشتری به برند شما دارند. در حقیقت میتوان گفت که با گذشت زمان با رضایت داشتن مشتریان تمایل به خرید در آنها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.
مشتریان وفادار نرخ تبدیل بالاتری دارند
یعنی چی که مشتریان قدیمی نرخ تبدیل بالاتری دارند؟ یعنی زمانی که مشتریان قدیمی به وبسایت شما مراجعه میکنند احتمال خرید آنها بسیار بالاتر از مشتریان جدید است. اگر به صورت ریاضی بگوییم نرخ تبدیل مشتریان قدیمی بین 60 تا 70 درصد است که این عدد در مشتریان جدید زیر 20 درصد است.
وفاداری مشتری سود شما را افزایش میدهد
هرچه شما به ایجاد وفاداری در مشتریان بیشتر فکر کنید و آن را انجام دهید سود شما نیز بسیار بیشتر خواهد شد. اگر شما بتوانید تنها 5 درصد تلاش کنید تا مشتریان خودتان را حفظ کنید میتوانید سود خود را تا 90 درصد افزایش دهید.
حفظ مشتری قدیمی هزینه کمتری نسبت به جذب مشتریان جدید دارد
جذب مشتریان جدید همیشه برای یک کسب و کار مهم بوده است ولی ممکن است این کار هزینههای زیادی را متحمل شما کند. هزینههایی مانند تبلیغات در اینترنت و… . طبق ارقام جذب مشتریان جدید 5 برابر هزینه بیشتری را نسبت به نگهداری مشتریان قدیمی متحمل کسب و کار میکند. پس میتوان گفت که حفظ مشتریان قدیمی و ایجاد وفاداری در آنها بسیار به صرفهتر خواهد بود.
مشتریان وفادار همیشه از شما خرید خواهند کرد
از آنجاییکه مشتریان قدیمی و وفادار ذهنیت مثبتی از کسب و کار و محصولات شما دارند، بیشتر از مشتریان جدیدتر خرید خواهند کرد.
روشهای ایجاد وفاداری در مشتریان
ایجاد وفاداری در مشتری چیزی نیست که بتوانید بدون تلاش آن را ایجاد کنید. در ادامه این مقاله چند مرحله برای ایجاد وفاداری در مشتری و افزایش فروش را بیان میکنیم.
مشتریان خود را بشناسید
برای افزایش وفاداری در مشتری باید به طور مداوم با آنها در ارتباط باشید و سلیقه و علایق آنها را در خرید بیاموزید. با هرکدام از مشتریان خود به عنوان یک شخص محترم ارتباط برقرار کنید نه به عنوان یک شخصی که فقط قرار است مبلغی را در ازای یک محصول یا خدمت پرداخت کند. برای مثال میتوانید در روز تولد مشتریان یک پیام تبریک همراه با کد تخفیف و پیشنهاد یک خرید ویژه را ارسال کنید.
شما باید بتوانید نیازهای مشتریان را پیشبینی کنید و سعی در حل مشکلات آنها بکنید. شما برای اینکه بتوانید به راحتی به ایجاد وفاداری نسبت به برند خودتون بپردازید باید اخبار مرتبط با کسب و کار خود را با مشتریان به اشتراک بگذارید. این کار به مشتریان کمک خواهد کرد تا با برند شما بیشتر آشنا شوند و راحتتر بتوانند به برند و کسب و کار شما اعتماد کنند.
استفاده از شبکههای اجتماعی برای ایجاد وفاداری نسبت به برند
استفاده از شبکههای اجتماعی مخصوصا اینستاگرام یک روش عالی و کم هزینه برای افزایش وفاداری در مشتری است. در واقع اگر شما در شبکههای اجتماعی حضور نداشته باشید بسیاری از افراد کسب و کار شما را معتبر تلقی نمیکنند. پس بدانید و آگاه باشید که حضور در شبکههای اجتماعی برای رشد کسب و کار و برند شما بسیار مهم است.
به نظرات مشتریان اهمیت دهید
جهت ایجاد وفاداری مشتری باید به آنها نشان دهید که به چه اندازهای برای آنها احترام قائل هستید و در چه حد تمایل به جذب رضایت آنها دارید. از مشتریان خود نظرسنجی کنید و بازخوردهای آنها را با بقیه مشتریان خود به اشتراک بگذارید. بگذارید مشتریانتان خودشان تصمیم بگیرند که چه نوع خدمت یا محصولی را میخواهند بخرند.
در برابر بازخوردهایی که از طرف مشتریانتان دریافت میکنید، دیدتان را باز کنید. فقط به نظرات مثبت مشتریان اهمیت ندهید، نظرات منفی را هم به اشتراک بگذارید. برای ایجاد مشتریان وفادار اول خودمان باید به مشتریان وفادار باشیم، پس به نظرات مشتریان گوش دهید و از این نظرات جهت بهبود کسب و کار خود استفاده کنید و پس از آن مشتریان را از نتایجی که با به کار بردن نظرات آنها به دست آمده است، مطلع سازید. این کار میتواند به میزان قابل توجهی در ایجاد وفاداری در مشتریان کمک کند.
در نهایت
همهی ما دوست داریم که مشتریانمان بارها و بارها از ما خرید کنند. این کار تنها در زمانی ممکن است که شما با ارزشترین مشتریانتان را بشناسید و با آنها ارتباط برقرار کنید. اگر شما مشتریان وفاداری داشته باشید میتوانید تصمیمات بهتری بگیرید و همچنین پیشبینیهای دقیقتری را اتخاذ نمایید و به طور منظم اقدامات مربوط به بازاریابی را انجام دهید.