تاثیرات اینستاگرام در سئو سایت
شبکه های اجتماعی یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در سئوی سایتها به حساب میآیند. اینستاگرام یکی از شبکههای اجتماعی مهم و تأثیرگذار در بهبود وضعیت سئوی سایت است. ارتباط بین شبکههای اجتماعی و موتورهای جستوجو کمی پیچیده است اما درک و فهم آن ساده و بسیار ارزشمند است. در ادامه بلاگ سئو تازه می خواهیم از تاثیرات اینستاگرام در سئو سایت بگوییم.
در سال 2010 گوگل اعلام کرده بود که شاخصههای رسانههای اجتماعی مانند تعداد دنبالکنندگان، لایکها، اشتراکگذاریها و… ازجمله عوامل تأثیرگذار در رتبهبندیهای آنهاست؛ اما در سال 2014 مت کاتز (Matt Cutts) ویدئویی را از گوگل وبمستر منتشر کرد که میگفت شاخصههای رسانههای اجتماعی بر رتبهبندی جستوجوگرها هیچ تأثیری نمیگذارد. موتور جستوجوی بینگ هم در سال 2010 اعلام کرد که در رتبهبندیها به اعتبار اجتماعی (Social Authority) حسابهای کاربری توجه میکند و با وزندهی و اولویتبندی چند متغیر مختلف، فهرست جستوجو بهروزرسانی میشود.
با وجود همۀ این تناقضات در گزارشها، یادتان نرود که چشمانداز موتورهای جستوجو همواره در حال تغییر و تکامل است و اینکه شاخصههای اجتماعی هماکنون تأثیری در رتبهبندی موتورهای جستوجو نمیگذارند، به این معنا نیست که این اتفاق هیچوقت رخ نخواهد داد؛ چراکه موتورهای جستوجو بهطور مداوم در تلاش هستند تا تجربههای جستوجوی شخصیسازیشدهتری را به جستوجوکنندگان نمایش دهند و ممکن است روزی شاخصههای شبکههای اجتماعی یکی از معیارهای مهم در رتبهبندیها محسوب شوند. البته همین الان هم با جستوجو در موتورهای جستوجو میشود فهمید که موتورهای جستوجو به این موضوع اهمیت میدهند؛ زیرا خیلی از مطالبی که نمایش میدهند، مربوط به شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و… است.
تاثیرات اینستاگرام در سئو سایت
خود شبکههای اجتماعی نیز نوعی موتور جستوجوی کوچک هستند که از الگوریتمهای مخصوصی برای بهینهسازی استفاده میکنند. افراد یا کسبوکارها با استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانند به مخاطب گستردهای دسترسی داشته باشند، حضور آنلاین خود را گسترش دهند و بر اعتبار خود یا کسبوکار خود بیفزایند. برای راهنمایی بیشتر پیشنهاد میکنم مقالۀ Small Biz Trends و Instagram Business را بخوانید.
تعاملات اجتماعی بیشتر، بهمعنای دریافت ترافیک ورودی و لینکهای بیشتر است. هرچه تعداد افرادی که با شبکههای اجتماعی شما در تعامل هستند بیشتر باشد، صفحۀ کاربری یا کسبوکارتان بیشتر و بیشتر بهسمت محبوبیت حرکت خواهد کرد. درواقع افرادی که محتوای شما را به اشتراک میگذارند، مخاطبان خود را به طرفدارانتان اضافه میکنند. این اشتراکگذاری ترافیک بیشتری را برای سایت شما به ارمغان میآورد. ازآنجاکه بخش بزرگی از کار ارزیابی شبکههای اجتماعی توسط موتورهای جستوجو به این موضوع وابسته است، نتیجه میگیریم شبکههای اجتماعی روی جستوجوگرها تأثیر میگذارند.
شبکۀ اجتماعی اینستاگرام هم نوعی تابع جستوجو دارد که براساس هشتگها، مکانها، نام افراد و کسبوکارها کار میکند؛ بنابراین میتوانید با استفاده از نوعی استراتژی مناسب در محتوایی که در صفحۀ اینستاگرامتان منتشر میکنید، در موتورهای جستوجو تأثیر بگذارید. در ادامه میخواهم دربارۀ اینکه آیا تعاملات اجتماعی روی رتبهبندیهای موتورهای جستوجو تأثیر میگذارد، صحبت کنم.
موتورهای جستوجو بهصورت مداوم در حال ارسال ترافیک به صفحات شبکههای اجتماعی توییتر، اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و… هستند. بنابراین مطمئن باشید که حساب کاربری شما کامل و جامع است و اطلاعاتی که ممکن است مخاطبان هدف شما بخواهند، در آن گنجانده شده است. براساس آنچه در راهنمای اینستاگرام آورده شده، نتایج جستوجوی شبکههای اجتماعی براساس عوامل مختلفی همچون افرادی که دنبال میکنید، افرادی که با آنها در ارتباط هستید و عکسها و ویدئوهایی که پسندیدهاید، ارائه میشوند. بنابراین میشود اینستاگرام را نوعی موتور جستوجوی کوچک دانست. دربارۀ جستوجوهایی که کاربران در اینستاگرام انجام میدهند، فکر کنید. البته اینستاگرام بهصورت غیرمستقیم در بهبود رتبۀ شما در موتورهای جستوجو تأثیرگذار خواهد بود؛ اما اینکه انتظار داشته باشید فعالیت در اینستاگرام، شما را در صفحۀ اول جستوجوهای موتورهای جستوجو قرار دهد، انتظار بجایی نیست. کاربران میتوانند براساس موارد زیر شما را پیدا کنند.
- اسامی مردم (با نام یا نام کاربری)
- کپشنها
- هشتگها
- مکانها
برای مثال اگر در گوگل نام ریحانا (Rihanna)، یکی از خوانندگان مشهور جهان را جستوجو کنید، خواهید دید که سه نتیجۀ اول گوگل بهترتیب مربوط به سایت شخصی، صفحۀ توییتر و صفحۀ اینستاگرام اوست.
منبع: سئو تازه