اگر کمی در مورد سئو و بهینه سازی سایت مطالعه کنید، قطعا با عبارت سئو محلی یا لوکال سئو برخورد داشتهاید. اما لوکال سئو چیست و چه فایدهای برای سایتها دارد؟ در این مقاله از سئوتازه به صورت کامل به توضیح این مبحث خواهیم پرداخت.
همانطور که میدانید کلمه سئو (SEO) از ترکیب سه کلمه انگلیسیSearch Engine Optimization تشکیل شده است و به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. طبیعی است که بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل اگر به صورت اصولی انجام شود، باعث افزایش ترافیک و بهبود جایگاه سایت در گوگل میشود.
سئو چیست؟
سئو به فعالیتهایی گفته میشود که برای بهبود بخشیدن رتبه سایت باید از آن ها استفاده کرد. حتما می دانید که هر چه رتبه سایت شما به عدد یک نزدیکتر باشد نشان از خوب بودن سئو آن دارد. چرا که آن دسته از سایتهایی که در رتبههای نخست جستجوی گوگل جای دارند امکان بازدید بیشتر و در نتیجه ترافیک سایت بیشتری دارند.
برای یادگیری سئو میتوانید به این صفحه مراجع نمایید
سئو محلی چیست؟
همان گونه که سئو تاثیر مستقیمی بر بهبود جایگاه سایت در نزد گوگل دارد، سئو محلی نیز در بهبود رتبههای محلی موتورهای جستجو از تاثیر بسیار زیادی را دارا میباشد.
اگر بخواهیم به صورت دقیق بگوییم، در واقع سئوی محلی مجموعه مراحلی است که برای بهینه سازی وبسایت شما در موتورهای جستجو، بر اساس مکان جغرافیایی کاربران صورت می گیرد!
این را می توان از جمله معروف بیل گیتس که به آن شااره می کند نیز پی برد:
« اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، خیلی زود از صفحهی روزگار حذف خواهید شد! »
سئو محلی چگونه میتواند باعث افزایش بازدید وب سایت شما شود؟
سئو محلی میتواند یکی از قویترین گزینهها برای افزایش ترافیک سایت شود چرا که باعث میشود گوگل نسبت به مکان جغرافیایی سایت شما آگاهی پیدا کرده و آن را بیشتر در لوکیشن شما معرفی کند. این عمل در سایتهای تجاری و بازار و… که از طریق سایت هم به معرفی کسب و کار خود میپردازند بسیار مفید خواهد بود.
میتوان این گونه مثال زد که فرض کنید که شما به شهری غریب سفر کردهاید و وقت ناهار فرا میرسد. میتوانید با جستجو از بهترین رستورانهای آن محل باخبر شده و به نزدیکترین آنها مراجعه کنید.
میتوانید با جستجوی عبارت “رستوران + (نام شهر مورد نظر) ” از جزئیات رستورانهای واقع در آن شهر مطلع شده و به نوعی با کمک جستجو در گوگل (براساس موقعیت مکانی که در آن قرار دارید) بهترین مکان را برای غذا خوردن خود انتخاب کنید.
تاثیرات سئوی محلی چگونه میتواند صورت بگیرد؟
به صورت یک اصل کلی باید گفت که موتورهای جستجوی گوگل همواره نتایجی از لینک سایتها را به نمایش می گذارند که مخاطب پسند تر باشد. سایتهایی که بازدید بیشتری داشته باشند و مدت زمان حضور افراد در آن طولانیتر باشد، نشان دهنده استقبال مخاطبان و علاقه زیاد کاربران به آن سایت میباشد.
در واقع گوگل به دنبال سایتهایی است که مخاطب بیشتری را جذب کند و از سایتهای این چنین با افزایش سئو و بالابردن رتبه سایت حمایت میکند. گوگل همیشه در جهت راحتی کاربران تلاش میکند و با این کار به نوعی از اتلاف وقت مخاطبان در جستجوهای گوگل برای یافتن موضوعات جذاب و مورد نیازشان جلوگیری میکند.
سئوی محلی چرا و چگونه؟
هر سایتی باید مشخصات خود را به طور کامل ثبت کند. هر چه جزئیات مکانی و محلی سایت دقیقتر باشد در افزایش بهبود سئوی محلی موثرتر خواهد بود. گوگل همواره توجه زیادی به سایتهای با هویت و قدیمی دارد و با بالابردن رتبه سایت در افزایش بازدید سایت و رونق کسب و کار سایت نقش پررنگی ایفا میکند. در واقع با کامل کردن و دقیق کردن مشخصات مکانی سایت خود میتوانید مخاطبین محلی بیشتری را کسب کرده و از رقبای خود در آن محیط مکانی پیشی بگیرید. توجه داشته باشید که سایتهای پر بازدید و قدیمی از شهرت بیشتری برخوردار بوده و به تبع مخاطبین بیشتری را نسبت به سایتهای تازه کار و ناشناخته دارند.
چگونه میتوان موقعیت مکانی و محلی سایت خود را به گوگل معرفی نمود؟
به طور کلی راههای زیادی برای معرفی محل کسب و کار خود به موتورهای جستجوی گوگل وجود دارد. اولین کار استفاده از ابزار گوگل مپ (Google Map) میباشد که به این صورت است که باید به وبسایت google my business مراجعه کرده و با وارد کردن نام کسب و کار خود، موقعیت مکانی کسب و کار خود را به طور دقیق در آن جا مشخص کنید. برای این کار میتوانید از خود سایت گوگل مپ Google Map برای ثبت محل دقیق کسب و کار خود استفاده کنید. البته متاسفانه سرویس Google My Business در ایران مسدود بوده و به هیچ عنوان قابل استفاده نیست. با این حال شما میتوانید به سرویس گوگل مپ عکسها و اطلاعاتی را اضافه و هرچه قدر این کار را بیشتر انجام دهید امتیاز شما در Local Guides بالاتر خواهد رفت.
استفاده از لینک سازی
از دیگر نکات جالب توجه این که لینک سازی نیز روش دیگری برای بهبود لوکال سئو خواهد بود. میتوان با به کار گیری لینکهای داخلی و خارجی متنوع و اصولی در بهبود سئوی سایت نقش مثبتی ایفا نمود. برای این منظور باید با ایجاد لینک برای سئوی محلی وبسایت خود را در سیستمهایی که به معرفی انواع مختلف کسب و کارها میپردازند قرار دهید و به سایت خود لینک سازی کنید. در کل وبسایتهایی هستند که تمامی کسب وکارها و مشاغل را با دسته بندی از هم جدا کرده و به معرفی آنها میپردازند. در این سایتها باید اطلاعات مکانی و… دقیق و کاملی ثبت کنید تا روند بهینه سازی محلی سایت شما به درستی انجام بگیرد.
از اسامی شهرها و مناطق غافل نشوید!
یکی از مشتریان ما کار «لوله بازکنی» انجام میداد. اگرچه سعی داشت با این کلمه به صفحه اول گوگل بیاید اما با استفاده از همین سئو محلی توانست درآمدش را چندین برابر نماید. تکنیکی که او برای این کار استفاده کرد، همین بحث استفاده از شهرها و مناطق بود. وی این کار را برای مناطق مختلف تهران انجام میداد و در سایتش نام مناطق مختلف تهران را آورد یعنی این صفحات را در سایتش ساخت:
- لوله بازکنی در غرب تهران
- لوله بازکنی در شمال تهران
- لوله بازکنی تجریش
- لوله بازکنی ستارخان
- لوله بازکنی جیحون
- لوله بازکنی در شرق تهران
- لوله بازکنی صادقیه
با استفاده از همین روش پس از دو ماه تعداد زنگخورهای سایت لوله بازکنی 250% افزایش یافت.
سخن پایانی
پس بدانید و آگاه باشید که رسیدن به رتبههای برتر در گوگل آسان نبوده و در ابتدا نیاز به رعایت اصول و قوانین این کار و سپس صبر و بردباری میباشد تا به جایگاهی که لایق آن هستید دست یابید.