چه در حال بهبود استراتژی بازاریابی محتوای خود باشد چه بخواهید حضور خود را در رسانههای اجتماعی تقویت کنید، باید به دو نکته بسیار مهم توجه داشته باشید: کیفیت محتوا و ثبات انتشار آن در سایت. من با فرض اینکه شما در وبسایتتان در حال تولید محتوای با کیفیت هستید نکاتی را برای ایجاد یک تقویم محتوایی مناسب بیان خواهم کرد. در ادامه با سئوتازه همراه باشید.
اما یک تقویم محتوایی چیست؟ و دقیقا چطور به بهبود استراتژی بازاریابی محتوا یا شبکههای اجتماعی شما کمک میکند؟ مهمتر از آن چگونه میتوان یک تقویم محتوای متناسب با سایت خود بسازید؟ اینها سوالاتی هستند که در این مقاله به آنها میپردازیم.
تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوایی دقیقا همان چیزی است که از اسم آن مشخص است؛ برنامهای است که مشخص میکند چه محتوایی را در چه زمانی باید منتشر کنید. این تقویم معمولا شبیه یک تقویم معمولی است که با استفاده از مایکروسافت اکسل میتوان آن را ایجاد کرد. تقویم محتوایی به شما کمک میکند توزیع محتوای خوبی در سایت خود داشته باشید. به این ترتیب، این روش یک راه عالی برای برنامه ریزی فعالیتهای محتوایی سایت است.
شما میتوانید به راحتی یک تقویم خوب مطابق با اهداف خود برای محتواهای سایت خود ایجاد کنید. گرچه ممکن است تقویم محتوایی سایتها با یکدیگر متفاوت باشند اما در کلیات مشابه یکدیگرند:
- موضوع محتوا
- دسته بندی محتوا
- تاریخ و زمان انتشار
- وضعیت انتشار
- لینک هایی که باید در محتوا ایجاد شود.
چرا به یک تقویم محتوایی نیاز دارید؟
اگر میخواهید شاهد رشد کسب و کار خود باشید داشتن یک تقویم محتوا برای سایت ضروری است. همین امر برای تولیدکنندگان محتوا که میخواهند از دانش خود کسب درآمد کنند نیز صدق میکند. یک تقویم محتوا نه تنها به بهبود استراتژی بازاریابی محتوای شما به کمک خواهد کرد، بلکه باعث بهبود سئو و نتایج سرپ (serp) شما خواهد شد.
در زیر مهمترین دلایلی که بیان میکند چرا به یک تقویم محتوایی نیاز دارید را بیان میکنیم.
میتوانید با استفاده از تقویم محتوایی، محتوای سایت خود را سازماندهی کنید
داشتن یک تقویم محتوایی راه بسیار خوبی برای سازماندهی کردن مطالب سایت است. این به شما امکان میدهد از قبل برنامه ریزی کنید تا چنیدن کار را با یکدیگر انجام ندهید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که تمامی کارهای مورد نیاز برای سایت در یک روز را انجام دادهاید. با استفاده از یک تقویم محتوا، میتوانید ایدههایی که در لحظه به ذهنتان میرسد را یادداشت و از آنها بعدا به شکل درستی استفاده کنید.
همچنین داشتن یک تقویم محتوا به شما کمک میکند که محتواهایی را که در آینده نیاز به ویرایش دارند را پیدا کنید و با ویرایش آنها ورودی سایت خود را افزایش دهید.
بهبود همکاری تیمی
اگر برای تولید محتوای سایت از چندین نویسنده استفاده میکنید، داشتن یک تقویم محتوا نوشتن را برای آنها بسیار آسان میکند. همچنین میتوانید با استفاده از یک تقویم، وظایف تولید محتوا را در تیم خود تقسیم بکنید. اینکار پیگیری نحوه کار تیم شما ر آسان خواهد کرد.
شما همچنین میتوانید با استفاده از یک تقویم خوب کارمندان را به طور محترمانه وادار کنید که محتواهای خود را طبق زمان بندی و مبانی سئو تحویل دهند.
انتشار محتوا طبق زمان بندی
شما بدون داشتن تقویم محتوایی ممکن است فراموش کنید که در چه زمانی چه نوع محتوایی را در سایت خود منتشر کنید. همانطور که در بندهای گذشته نیز گفته شد با استفاده از یک تقویم خوب میتوانید محتواهای سایت خود را در ساعت و روز خاصی منتشر کنید. با اینکار هم کاربران به وبسایت راس ساعت خاصی سر بزنند و محتواهای منتشر شده را مطالعه کنند هم گوگل خزندههای خود را راس همان ساعات به سایت شما بفرستد تا محتواهای شما را سریعتر ایندکس کند.
آسان شدن مدیریت سایت به ویژه بخش مطالب
یک تقویم محتوا به شما کمک خواهد کرد تا نحوه توزیع محتوای خود را در دست بگیرید و تا آیندههای طولانی دارای موضوعات مختلفی از مطالب و اطلاعاتی از نحوه نگارش آنها باشید. شما ممکن است دو محتوا که موضوع بسیار مشابهی را پوشش میدهند را داشته باشید. با استفاده از تقویم میتوانید این محتواها را با فاصله زمانی زیاد از هم منتشر کنید.
یکی از بدترین اشتباهاتی که بدون داشتن تقویم محتوا میتوانید مرتکب آن شوید، انتشار چند محتوا با موضوعات یا نوع مشابه است. برای مثال شما چندین اینفوگرافیک را در زمانهای بسیار نزدیک میخواهید منتشر کنید؛ اینکار باعث بمباران کاربران با چندین محتوای مشابه میشود که اصلا کار شایستهای نیست. تقویم محتوا به شما کمک خواهد کرد تا مطالب مشابه را طبق زمان بندیهای طولانیتری منتشر و کاربران و مشتریان خود را حفظ کنید.
نحوه ایجاد یک تقویم محتوایی مناسب
اکنون که اهمیت داشتن یک تقویم محتوا را بیان کردیم، زمان آن رسیده است که بگوییم چگونه میتوانید تقویم سایت خود را ایجاد کنید. در زیر ضروری ترین مراحل برای ایجاد یک تقویم محتوا را ذکر کردیم:
1. موضوعات سایت خود را مشخص کنید
مهمترین مسئله در زمان ایجاد یک تقویم محتوایی مشخص کردن موضوعات سایت است. شما باید مشخص کنید که چه موضوعاتی را در سایت خود میخواهید منتشر کنید. همچنین باید انواع مختلف محتوا را در تقویم خود درج کنید، محتواهایی مانند متن، فیلم، تصویر و کلیپ.
2. استراتژی محتوای قبلی خود را اصلاح کنید
در مرحله دوم باید مطالب قبلی سایت خود را بررسی کنید تا موضوعاتی که بیشترین کاربران را به سمت خود جذب کردهاند را پیدا کنید. این کار به شما کمک میکند تا فوکوس خود را بر روی موضوعاتی بگذارید که بیشترین مشتری را به سمت سایت شما جذب میکنند.
3. تعداد و زمان انتشار محتوای خود را مشخص کنید
سومین نکته مهم در ایجاد تقویم محتوا این است که شما باید تصمیم بگیرید که آیا به صورت روزانه میخواهید محتوا منتشر کنید یا هفتهای یکبار. این موضوع به زمان شما و تعداد کارمندانتان بستگی دارد. اگر نمیتوانید درباره این موضوع به درستی تصمیم بگیرید به سراغ رقبایتان بروید و بررسی کنید که آنها چه کاری انجام میدهند. برای مثال یکی از رقبای ما به صورت هفتگی محتوا منتشر میکند و دیگری نیز هر دو روز یکبار.
4. انتخاب قالب/ابزار مناسب برای ایجاد تقویم
گام بعدی در ایجاد یک تقویم محتوا این است که تصمیم بگیرید از کدام ابزار و چه نوع قالبی استفاده کنید. اینکار بسیار مهم است؛ شما باید سعی کنبد از ابزاری استفاده کنید که رابط کاربری آسانی داشته باشد تا در آینده به مشکلی برنخورید. ابزارهای آنلاین زیادی در سطح اینترنت وجود دارند. ابزارهایی مانند:
- ContentCal
- Asana
- Trello
- CoSchedule
این ابزارهای از محبوب ترین ابزارهای ایجاد تقویم محتوایی هستند. پیشنهاد شخصی بنده این است که از ابزار Trello استفاده کنید. البته باز به خود ما بستگی دارد که با کدام ابزار راحت هستید. اگر ابزارهای دیگری را نیز میشناسید آنها را به ما معرفی کنید.
سازماندهی آسان مطالب سایت با استفاده از تقویم محتوا
با ایجاد یک تقویم محتوایی مناسب میتوانید کاربران و مشتریان مفید و زیادی را به سمت سایت خود جذب کنید. داشتن تقویم به شما کمک میکند تا اطمینان حاصل کنید که سایت شما به صورت منظم در حال به روزرسانی است. این به روزرسانی مداوم سایت شماست که گوگل را وادار میکند هرچه سریعتر مطالب سایت شما را ایندکس کند.