بک لینک PBN چیست؟ چطور این نوع بک لینک را ایجاد کنیم؟

بک لینک PBN یکی از روش‌های ایجاد بک لینک می‌باشد که در صورتی که به درستی ایجاد نشود به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته شده و شامل پنالتی گوگل می‌‌شود. PBN مخفف Private Blog Network به معنای شبکه خصوصی وبلاگ است. در این مقاله به توضیح این موضوع می‌پردازیم که بک لینک PBN چیست؟ با 5 گام ایجاد آن آشنا خواهیم شد و مزایا و معایب PBN را بررسی خواهیم کرد.

داشتن صلاحیت معتبر یکی از اولویت‌های اصلی گوگل در سال 2021 است و صاحبان وبسایت به دنبال راه‌های گسترده و دور از ذهنی برای ایجاد رتبه بندی‌های قوی‌تر هستند. در بحث استراتژی سئو، بک‌لینک‌های PBN به عنوان یک راهکار سئو خارجی برای افزایش سریع رتبه بندی‌ سایت بسیار بحث برانگیز بوده است. با این حال، بک‌لینک‌های PBN بسیار بحث‌برانگیز هستند. بسیاری از کارشناسان به شما توصیه می‌کنند که از این شبکه‌ها دوری کنید، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که با استفاده از آنها موفقیت زیادی کسب خواهید کرد.
در این راهنما، قصد داریم نحوه عملکرد PBNها و اطلاعاتمان در مورد آن‌ها را قبل از خرید بک‌لینک‌های PBN تجزیه و تحلیل کنیم.

PBN چیست؟

یک شبکه وبلاگ خصوصی زنجیره‌ای از وب‌سایت‌ها با یک مالک واحد است. هر کسی می‌تواند با خرید دامنه‌های وب‌سایت‌های مختلف، یک زنجیره PBN را در اختیار داشته باشد. با این حال، توسعه PBN‌های ارزشمند فرآیند پیچیده‌ای است که ممکن است میلیون ها تومان هزینه داشته باشد. بهترین PBN شامل وب‌سایت‌هایی با بک لینک‌ با کیفیت است. بک‌لینک‌های بزرگ منبع اصلی قدرت یک سایت هستند. بدون لینک‌های موجود، یک PBN هیچ گونه قدرت قابل گسترشی برای وب‌سایت هدف ندارد. هدف اصلی PBN هایپرلینک کردن از یک سایت به یک دامنه‌ی واحد است. صفحات پولی مانند مقالات مربوط به محصول و خدمات معمولأ مورد هدف قرار داده می‌شوند.

خطر بک لینک‌های PBN

استفاده از PBN برای بک‌لینک‌ها معمولاً منجر به رتبه‌بندی ضعیف کلمات کلیدی می‌شود و حتی می‌تواند منجر به جریمه‌ی گوگل شود. تاکتیک‌های ناپسند «پرداخت برای برنده شدن» مانند لینک‌های PBN به عنوان سئوی کلاه سیاه شناخته می‌شوند. در حالی که تکنیک‌های کلاه سفید ارگانیک‌تر و «صادقانه‌تر» هستند، اما سئوی کلاه سیاه شامل اسپم یا سوءاستفاده از سیستم برای دستیابی به رتبه‌های بالاتر هستند.

دلایل متعددی وجود دارد تا گوگل سئوی کلاه سیاه را جریمه کند. و در وهله اول با هدف بک‌لینک‌ها و کسب اعتبار آغاز می‌شود. گوگل وب‌سایت‌های دارای لینک‌های معتبر را در اولویت قرار می‌دهد زیرا این لینک‌ها به عنوان یک منشن از یک سایت به سایت دیگر عمل می‌کنند. اولویت اصلی Google AI این است که منابع قابل اعتماد و با کیفیت را برای کاربران رتبه‌بندی کند. لینک کردن به صفحه دیگر مانند ضمانت اعتماد آن سایت و محتوای آن است. گوگل از این ضمانت به عنوان گواهی اعتبار سایت استفاده می‌کند. در نتیجه، اعتبار بالاتر رتبه‌بندی کلمات کلیدی را ارتقا می‌بخشد و همه برنده خواهند بود. با این حال، وقتی این منشن‌ها مانند ارز فروخته می‌شوند، کیفیت و ارزش یک صفحه نامربوط می‌شود. اگر سئو به یک بازی خرید بیشترین کوپن‌ها برای تقویت تبدیل شود، بالاترین پیشنهاد دهنده بر رتبه بندی کلمات کلیدی مسلط می‌شود و اولویت‌های تجربه‌ی کاربر از بین خواهد رفت. بعلاوه، با توجه به اینکه رتبه‌های ارگانیک به pay-to-rank (پرداخت هزینه برای رتبه‌بندی) تبدیل می‌شوند، تبلیغات در گوگل بی‌فایده می‌شود و شرکت مقادیر عظیمی از پول را از دست می‌دهد. بین عدم توجه به تجربه‌ی کاربر و سود گوگل، وب سایت‌هایی که از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده می‌کنند به ندرت از مزایای بلند مدت بهره می‌برند قبل از اینکه از اولویت‌بندی خارج شوند یا حتی جریمه شوند.

آیا بک لینک های PBN ارزش دارند؟

در بهترین حالت فقط برای مدت زمان کوتاهی ارزش دارند. اگرچه خرید بک لینک PBN می تواند رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک شما را از بین ببرد، اما برخی سایت‌ها می‌توانند در شرایط خاص از آنها سود ببرند. مهمترین داستان موفقیت پیوندهای PBN متعلق به فروشگاه‌های Shopify یا سایت های وابسته‌ی فصلی است که به یک پنجره ی کوتاه رتبه‌بندی‌ها نیاز دارند قبل از اینکه ارتباطشان را از دست بدهند. این سایت‌ها کلمات کلیدی مانند عبارات مربوط به محصول برای تعطیلات، کالاهای آتی یا ترندهای آنلاین را با چند هفته محبوبیت هدف قرار می‌دهند. وب‌سایت‌هایی با طول عمر کوتاه می‌توانند ریسک جریمه شدن را به جان بخرند زیرا این مالکان معمولاً فقط به دنبال ایجاد پایین‌ترین رتبه درکوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. جستجوی آنلاین داستان‌های ترسناک بسیاری از صاحبان وب‌سایت را به شما نشان می‌دهد؛ کسانی که یک روز صبح از خواب بیدار شده و متوجه می‌شوند که رتبه بندی‌های آنها بخاطر جریمه‌های کلاه سیاه تخریب شده‌است.

اگر علاقمند به ایجاد اعتبار طولانی مدت در وب‌سایت خود بدون یک ریسک استرس زا هستید، در روش‌های ارگانیک‌تری مانند تکنیک‌های کلاه سفید یا دستیابی به بک لینک دستی سرمایه گذاری کنید. برخی از سایت‌ها دارای سیستم‌های PBN مفیدی هستند که با Google AI پوشش داده می‌شوند و وب سایت خود را تقویت می‌کنند. برخی از خدمات سیستم‌های PBN را ارائه می‌دهند، اما ساختن PBN شخصی شما شرط بندیِ مطمئن‌تری است.

نحوه‌ی ایجاد یک شبکه وبلاگ خصوصی در 5 مرحله

ایجاد دستی یک PBN گران قیمت است و کار زیادی را می‌طلبد، اما اگر به درستی انجام شود، ایمن‌ترین و با ارزش‌ترین استراتژی PBN می‌باشد. در حین ساختن PBN، بهترین مکان برای شروع، خرید وب سایت‌های موجود است که زمانی با اهداف قانونی کار می‌کردند. وقتی دامنه‌ی وب سایت منقضی شد، هر کسی می‌تواند آن صفحه را همراه با صفحات موجود و موجودی بک‌لینک خریداری کند.

PBN ها چیستند؟

افراد غالباً از بک لینک های PBN ها برای تقویت وب سایت خود یا ایجاد یک سرویس PBN و فروش لینک به سایت های دیگر استفاده می‌کنند. بهترین منبع اقدام پس از خرید شبکه‌ای از سایت‌ها، پاکسازی سئوی ارگانیک و رفع هرگونه مشکلات برگشتی مانند 404 خطا یا لینک‌های اسپم موجود است. پس از پاکسازی وب سایت‌های خود، هر سایت را در یک زمینه‌ی طبیعی به صفحه هدف لینک کنید. به طور طبیعی بک‌لینک شامل هایپرلینک ها در یک محیط سودمند است، جایی که منشن برای کاربران بالقوه بسیار معنادار است. اما اطمینان حاصل کنید که به یکباره به سایت خود بک‌لینک نمی‌کنید. حداقل سه روز یکبار هر لینک را پخش کنید تا از ردیابی شدن توسط گوگل جلوگیری کنید. هدف این است که هر لینک تا حد امکان «ارگانیک» به نظر برسد. من «ارگانیک» را نقل می‌کنم زیرا این سایت‌ها هنوز هم صرفاً برای اعتبار دادن وجود دارند، اما آنها با دقت تنظیم شده‌اند به گونه‌ای که گوگل به طور الگوریتمی آنها را به عنوان اسپم تشخیص نخواهد داد. حتی بهترین PBN ها فقط تصویری از وب سایت‌های ارگانیک هستند.

ایجاد شبکه‌های وبلاگ خصوصی و افزایش رتبه‌ها هنوز در سال 2021 امکان پذیر است. علاوه بر آن، کارشناسان سئو فهرستی از بهترین روش‌های موثر در جلوگیری از مجازات‌ها (جریمه‌ها) را جمع‌آوری کرده‌اند.

دامنه ها برای یک PBN را پیدا کنید

بعد از اینکه گوگل نسبت به ایجاد شبکه‌ای از بلاگ‌ها حساس شد و ارزش بلاگ‌ها کاهش پیدا کرد. بلاگ‌ها جای خود را به دامنه‌ها دادند. بنابراین، شما نیاز به فهرستی از دامنه‌های رها شده دارید، اما چگونه آنها را پیدا کنید؟ فقط چند سال پیش، این روند ناخوشایند بود و بصورت چک کردنِ دستی تک‌تک وب سایت ها انجام می‌شد. خوشبختانه، آن دوران به پایان رسیده است و اکنون شما فقط باید چند کلیک انجام دهید. بیشتر این منابع حاوی دامنه و معیارهای آنها هستند:

  • دامنه Ronin
  • DomCop
  • PBN HQ
  • SERPDrive
  • جستجوی دامنه WhoIS

ارائه دهندگان هاستینگ را انتخاب کنید

خرید هاست برای هر وبسایتی ضروری است، اما یک مسئله وجود دارد آن هم این است که گوگل لازم نیست بداند که شما دامنه‌های زیادی دارید. برای هر دامنه‌ی خریداری شده بهتر است ارائه دهنده‌ی هاستینگ جدیدی را انتخاب کنید. به این ترتیب وب سایت های شما به چشمان شکارچیان نمی‌آیند. به یاد داشته باشید که استراتژی هاستینگ شما باید روی ارائه‌دهندگان شناخته شده ای که برای وب سایت اصلی انتخاب می کنید متمرکز شود. این خدمات گران‌تر است، اما مطمئن باشید که هیچ ارتباطی بین دامنه های PBN وجود نخواهد داشت.

گزینه های هاستینگ برای شبکه های خصوصی وبلاگ

هاستینگ سئو: از یک طرف، این کار بسیار راحت است زیرا می‌توانید تمام وب سایت‌ها را در یک مکان مدیریت کنید. اما فعلأ تمام کاری که باید انجام دهید همین است. گوگل متوجه شده که هاستینگ سئو یک یاری رسان برای بک لینک های  PBN است، بنابراین اکنون استفاده از آن بسیار خطرناک است.

هاستینگ VPS (سرورهای خصوصی مجازی): اگر دانش فنی دارید، خرید vps ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. مهمترین فایده این است که IP سایت منحصر به فرد است و شما آن را با هیچ دامنه‌ی دیگری به اشتراک نمی‌گذارید.

هاست اشتراکی: اگر به دنبال گزینه‌ای ساده‌تر و ارزان‌تر باشید، این گزینه برایتان مناسب است. این رایج ترین راه حل است. با این حال، قبل از انتخاب ارائه‌دهنده، باید دستورالعمل‌های مدیریت را بررسی کنید (برخی از آنها ممکن است کاملأ مشکل‌ساز باشند).

محتوا برای یک وب سایت جدید ایجاد کنید

این فقط یک دامنه برای به دست آوردن بک‌لینک‌ها است. چرا باید به محتوای آن اهمیت دهم؟ این همان چیزی است که بسیاری از سئو کارها به آن فکر می‌کنند و آنها کاملا اشتباه می‌کنند! یک وب سایت باید از نظر شکارچیان و در هنگام بررسی دستی، قابل اعتماد به نظر برسد، بنابراین مدتی را صرف ایجاد محتوا کنید. هرچه تعداد صفحات و پست‌های بیشتری اضافه شود، از نظر Googlebot بهتر به نظر می‌رسد. حداقل با 2-3 صفحه و حداقل 2-3 پست شروع کنید. فرآیند افزودن محتوا به یک وب سایتِPBN ، PBN Padding نامیده می‌شود. اولین قدم این است که به خوانندگان اطلاع دهیم که دقیقا چه کسی در وبلاگ می‌نویسد. او ممکن است یک وبلاگ‌نویس شیوه زندگی یا رهبر صنعت باشد. در هر صورت، باید خود را معرفی کنید، عکس اضافه کنید و دلایل راه اندازی وبلاگ را به اشتراک بگذارید.

در مرحله ی بعد، نباید فراموش کنید که محتوای مدرن فقط متن نیست، خوانندگان (و موتورهای جستجو) به انواع بیشتری از محتوا نیاز دارند:

  • گالری تصاویر
  • اینفوگرافیک
  • ViVideos
  • محتوای تعاملی (آزمون‌ها، ماشین حساب‌ها، نقشه‌های متحرک، و غیره).

در عین حال، برخی از اطلاعات هرگز نباید در یک دامنه ی PBN ظاهر شوند. در اینجا چند نمونه را مشاهده می‌کنید:

  • اطلاعات شخصی
  • داده‌ها و پیشنهادات مالی / تراکنشی
  • مشاوره بهداشتی یا حقوقی
  • نظرات تخصصی

با لینک‌ها بیش از حد زیاده روی نکنید

ایجاد لینک همچنین به توجه شما نیاز دارد. اضافه کردن لینک‌ها به اینجا و آنجا هیچ نتیجه‌ای برای رتبه‌بندی شما نخواهد داشت. در اینجا نکاتی که باید رعایت کنید عبارتند از:

  • یک پست جدید وبلاگ را ایجاد کنید و لینک‌هایی را از آن اضافه کنید.
  • بیش از 1 تا 2 لینک از یک پست وبلاگ به وب سایت پولی اضافه نکنید.
  • یک انکر تکست یکسان را به تمام پست‌های وبلاگ اضافه نکنید به جز مواردی که از نام تجاری استفاده می‌کنید.
  • از کلمات کلیدی در انکر تکست استفاده کنید.

به روش درست بازیافت کنید

آیا پس از رسیدن به جایگاه های برتر در SERP ها باید متوقف شوید؟ اگر متوقف شوید، آنچه را که تازه به دست آورده‌اید از دست خواهید داد. در عوض، «تعمیر و نگهداری» مداوم PBN به شکل زیر می‌باشد:

  • یک لینک قدیمی را حذف کنید و به جای آن لینک دیگری را اضافه کنید.
  • یک لینک را حذف کنید و دو لینک جدید را اضافه کنید یا برعکس.
  • شما باید به طور مداوم ساختار لینک را تازه کنید اما الگوهای مشکوک ایجاد نکنید

معایب PBN

اگر خرید دامنه‌های موجود به پول و تلاش زیادی نیاز داشته باشد، می‌توانید لینک هایی را از شخصی خریداری کنید که دارای PBN مستقر است. اما همانطور که می‌دانیم، ساخت زنجیرهای PBN کار آسان یا ارزانی نیست. مشکل جدیدی که با آن روبرو هستیم این است که خدمات PBN هزینه های هنگفتی را وارد می‌کند. اگرچه نمی‌توانید این خدمات را مقصر بدانید، اما توجیه هزینه خرید و نگهداری چندین دامنه ارزان نیست. مقصر واقعی استفاده از PBN به عنوان یک کلیت است. حتی خدمات گران قیمت و باکیفیت PBN نمی‌توانند تضمین کنند که سایت شما بخاطر سئوی کلاه سیاه پیدا و مجازات نمی‌شود. در نظر داشته باشید که بیشتر خدمات PBN مایل نیستند یک کیلومتر اضافی یا حتی یک قدم اضافی بردارند تا تصویر ارگانیکی از لینک هایشان را تضمین کنند.

در دنیایی که گوگل بک لینک PBN را به عنوان روشی مشروع برای بهبود سئو پذیرفته است، به هر حال اعتبار هر سایت PBN بیش از حد اشباع می‌شود. بهترین بک‌لینک‌ها از صفحاتی هستند که به سایت‌های زیادی لینک ندارند، اما خدمات PBN معمولاً بیشترین تعداد لینک را از یک صفحه برای حداکثر سود کسب می‌کند. تصور کنید که صفحه ای با 75 لینک خروجی چقدر می‌تواند ارزشمند باشد. پرداخت هزینه برای دستیابی به عملکرد بالاتر رتبه ها را فراموش کنید؛ غیرفعال کردن لینک‌ها از صفحات بسیار اشباع شده سودمندتر خواهد بود..

  1. ساخت PBN گران است
  2. کل فرآیند ساختPBN ها اتلاف وقت است
  3. دانستن نحوه دستکاری موتور جستجو یک مهارت همیشه سبز نیست
  4.  استفاده از PBN شغل شما را بر اساس یک مبنای متزلزل شکل می‌دهد

3 دلیل برای اینکه چرا باید از PBN استفاده کنید (مزایای PBN)

کنترل

در دست داشتن کنترلِ سئو قدرتمند است. با استفاده از شبکه می‌توانید انکر تکست، لینک‌ها، را دیکته کنید و امتحان کنید تا ببینید چه چیزی کار می‌کند. هیچ استراتژی دیگری برای ایجاد لینک به شما چنین آزادی عملی نمی‌دهد. بگذارید بدترین سناریو را بگوییم: شما یک مجازات دستی کسب می‌کنید. از آنجا که شما کنترل را در دست دارید، می‌توانید لینک‌ها را به سادگی حذف کنید و مجازات لغو می‌شود. اگر لینک‌های GSA را ایجاد کرده یا لینک‌هایی را در سایت‌هایی که خودتان مالک نیستید خریداری کنید، حذف یک اقدام دستی تقریباً غیرممکن خواهد شد. زیرا لینک‌های GSA بک‌لینک‌هایی هستند که به صورت انبوه توسط ربات‌ها در سایت‌های مختلف ایجاد می‌شود.

معایب و مزایای PBN

اعتبار فوری

شبکه‌های وبلاگ خصوصی قدرتمند هستند زیرا شما در حال اعمال قدرت از یک وب‌سایت قابل اعتماد و قدیمی هستید. و همانطور که احتمالاً تجربه کرده‌اید، دریافت این نوع لینک‌ها از طریق توسعه یا بصورت طبیعی چالش بر انگیز است.

عدم ایجاد رابطه/توسعه

اگر به شبکه‌های خصوصی وبلاگ تکیه می‌کنید، دیگر نیازی به صرف زمان برای برقراری روابط یا توسعه ندارید. اگرچه این چیز خوبی نیست، اما قطعاً می‌تواند در زمان شما صرفه جویی کند.
بنابراین، از آنجا که استفاده از بک لینک های PBN هم مثبت و هم منفی است، آیا راه حلی وجود دارد؟

این قوانین به شما کمک می‌کنند تا از توجه غیر ضروری و جریمه‌ها خودداری کنید:

  •  از ابزار سئوی یکسانی (برای مثال Google Analytics) در وب‌سایت‌های خود استفاده نکنید، این کار ردپاهایی را بجا می‌گذارد که به راحتی قابل تشخیص هستند.
  •  از تعداد زیادی افزونه در وب‌سایت استفاده نکنید و از همان مجموعه افزونه‌ها در سراسر PBN استفاده نکنید.
  • تنظیمات مختلف CMS را در وب‌سایت‌ها تنظیم کنید: یک منطقه زمانی، قالب‌های زمان و تاریخ و غیره.

چرا ممکن است PBNها برای شما مناسب نباشند

اگرچه بسیاری از کارشناسان از شبکه‌های وبلاگ استفاده می‌کنند، گوگل نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کند:PBN‌ها مخالف قوانین هستند و به عنوان یک تخلف از دستورالعمل های Webmaster گوگل تلقی می‌شوند. در عین حال، تاکتیک‌های ایجاد لینک سنتی در دراز مدت بسیار ایمن‌تر هستند.

محتوا کیفیت پایین‌تری دارد. اگرچه اشاره کردیم که محتوای PBN باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد، اما از صاحبان مشاغل پول می‌گیرد، به همین دلیل خوانندگان با مقالات کم کیفیتی مواجه می شوند.

نتیجه‌گیری

بنابراین، آیا باید از شبکه‌های وبلاگ خصوصی استفاده کنید؟

همانطور که توضیح دادیم، آنها می‌توانند به سئوی شما کمک کنند و می‌توانند سریع این کار را انجام دهند. اما در تمام مدت استفاده از آنها، با ریسک ناخوشایند تخریب رتبه‌ی وب سایتتان مواجه هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید