هشتگ چیست؟ هشتگها برای نظم دادن به مطالب و جستجوی راحتتر آنها در شبکههای اجتماعی ایجاد شدهاند و به عنوان یکی از بهترین قابلیتهای شبکههای اجتماعی از نظر کاربران فعال شناخته میشوند. در حال حاضر بیش از یک دهه از ایجاد اولین هشتگ در شبکههای اجتماعی میگذرد. در این مقاله از سئوتازه به کاربرد و مفهوم هشتگ اشاره کردیم.
اگر شما جدیداً وارد شبکههای اجتماعی شده باشید، ممکن است با برخی اصطلاحات اعم از هشتگ و… در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و… مواجه شوید و احتمالاً این سؤال برایتان پیش بیاید که هشتگ دقیقاً چه کاربردی در شبکههای اجتماعی دارد؟!
تاریخچه هشتگ
علامت هشتگ که از روزهای اول در زمینه فناوری اطلاعات و اینترنت استفاده میشد، در دوران مختلف دارای کاربرد و معانی مختلفی بوده است! برای مثال این علامت در دهه 70 میلادی در برنامه نویسی PDP-11 کاربرد داشت و بعدها توسط برایان کرنیگان و دنیس ریچی از این علامت در برنامه نویسی C نیز استفاده شد.
پس از مدتی هشتگ در سال 2014 میلادی به فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد برای استفاده تمامی کاربران اضافه شد. همچنین معنی امروزی هشتگ که برای برچسب گذاری پستها در شبکههای اجتماعی استفاده میشود، برای اولین بار در سال 2007 شروع شد. استفاده از هشتگ در شبکههای اجتماعی را کریس مسینا پیشنهاد کرد. او پیشنهاد کرد که از علامت هشتگ برای متمایز کردن انواع گروهها استفاده شود. پس از مدتی محبوبیت این علامت بسیار زیاد شد و کاربران عادی نیز از آن استفاده کردند.
چطور باید از هشتگ استفاده کنیم؟
شما برای ایجاد هشتگ نیاز به برنامه یا دانش خاصی ندارید بلکه هشتگ توسط ما و در داخل همان شبکه اجتماعی ساخته میشود. زمانی که شما در حال گذاشتن پست در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر هستید، در قسمت درج کپشن، میتوانید علامت # را تایپ کنید و سپس هشتگ مورد نظر خود را در ادامه و چسبیده به علامت # تایپ کنید.
توجه: در هنگام ایجاد و تایپ کردن هشتگ، از کیبورد علامت # را پیدا کنید و اگر برای مثال میخواهید عبارت «سئو» را به صورت هشتگ وارد کنید، باید در هنگام تایپ مواردی را رعایت کنید که در زیر چند نمونه را آوردیم که میتوانید از آنها استفاده کنید:
- # سئو اشتباه است
- #سئو درست است
- #سئو_ خارجی اشتباه است
- #سئو_خارجی درست است
همانطور که در نمونههای بالا مشاهده کردید، ما چند مثال را برای شما بیان کردیم که با مشاهده آنها به دو نکته مهم خواهید رسید. اولین نکته فاصله بین کلمه و هشتگ است. برخی از افراد در بین کلمه و علامت هشتگ فاصله قرار میدهند و در نهایت هیچ اتفاقی برای آنها نمیافتد و در اصل هشتگ ایجاد شده بی ارزش میشود. پس نباید بین علامت هشتگ و کلمه فاصله وجود داشته باشد.
دومین نکته مهم در زمان ایجاد هشتگ استفاده از آندرلاین ( _ ) به جای ( – ) است. زمانی که شما میخواهید عبارت «آموزش سئو خارجی» را بهصورت هشتگ وارد کنید، باید در میان کلمه آموزش، سئو و خارجی از کاراکتر آندرلاین استفاده کنید و حواستان نیز باشد که از هیچ فاصلهای استفاده نشده باشد؛ بنابراین شیوه درست نوشتن هشتگ بهصورت زیر است:
#آموزش_سئو_خارجی
دیده شدن مطالب با هشتگ
برای دیده شدن مطالب در شبکههای اجتماعی بر خلاف بعضی باورهای غلط نیازی به هزینههای میلیونی نیست چرا که شما میتوانید به سادگی در این زمینه با ایجاد یک برنامه و استراتژی ساده و کاربردی بدرخشید و به محبوبیت برسید. برای رسیدن به محبوبیت باید یک برنامه و استراتژی ساده ولی هدفمند ایجاد کنید.
برای داشتن یک استراتژی هدفمند باید در مطالب خود از هشتگهایی استفاده کنید که بازدید زیادی دارند. مثلاً شما تصویری از غذای خوشمزه و بسیار لذیذی که متعلق به یکی از کشورهای اروپایی است را به اشتراک گذاشتهاید. شما در این پست باید از هشتگهایی باید استفاده کنید که در فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم، شیوه زندگی، شهر و… کشوری که عکس یا پست متعلق به آن است، به کار ببرید تا آن پست بهتر دیده شود تا با استفاده از آن پست به محبوبیت برسید.
محبوب شدن با استفاده از هشتگ
با توجه به بند بالا میتوان متوجه شد که برخی از هشتگها منطقهای هستند و در هر پست کاربردی ندارند. چرا که اگر شما ساکن مشهد باشید، شاید اصلاً #تهران را جستجو نکنید و اما حتماً #مشهد را جستجو خواهید کرد. پس این نکته مهم را هرگز فراموش نکنید.
منبع: ماز