شرح وظایف کارشناس سئو چیست و ویژگی های یک متخصص سئوی موفق کدام است؟

نویسنده: رسول پنق

منتشر شده در: 1400/06/24

حضور در رتبه‌های بالای موتورهای جستجوی شاخص مثل گوگل، یاهو و بینگ آرزوی هر شرکت و کسب و کار اینترنتی است. هرچه رتبه بالاتری داشته باشید و در جستجوی کاربران برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما، در رتبه‌های بالاتر ظاهر ‌شوید، به این معنی است که بیشتر دیده می‌شوید و در نتیجه مشتریان بیشتر و درآمد بالاتری خواهید داشت. اما چطور می‌توان رتبه سایت را بهبود بخشید. این همان کاری که در راس شرح وظایف کارشناس سئو قرار می‌گیرد. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم که کارشناس سئو کیست و چه وظایفی دارد.

کارشناس سئو کیست

یک متخصص بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) یا کارشناس سئو کسی است که با تجزیه و تحلیل، بررسی و پیاده‌سازی تغییرات لازم در وب سایت‌ها، آنها را برای موتورهای جستجو بهینه می‌کند. این بدان معناست که کارشناس سئو باید با بهبود رتبه صفحات سایت در موتورهای جستجو، ترافیک سایت را به حداکثر برساند.

پیشنهادی: “قوانین نادیده سئو که هر تازه کاری باید آن‌ها را بداند

یک کارشناس سئو با استفاده از ابزارهای اساسی بهینه‌سازی مثل مانند Google Analytics، کلمات کلیدی، پیوندهای داخلی، پیوندهای یکتای مناسب، بهبود تجربه کاربری، استفاده از محتواهای باکیفیت، بهینه‌سازی محتواها، رفع اشکالات مختلف و سایر عوامل باید کاری کند که سایت در موتورهای جستجو در رتبه‌های بالاتر ظاهر شود تا ترافیک سایت بیشتر شده و در نهایت فروش بیشتری انجام گردد.

کارشناس سئو نوعی بازاریاب و فروشنده است

سئو بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) است. البته دانش بازاریابی موتورهای جستجو برای متخصصان SEO ضروری است، اما برای دیگر پرسنل شرکت‌ها از بازاریابان گرفته تا نویسندگان آزادکار، دانستن آن مفید است.

 به همین دلیل است که برت باستلو، مدیر سئوی یک آژانس بازاریابی دیجیتال در سن‌دیگو در پاسخ به این سوال که یک کارشناس سئو کیست می‌گوید: یک کارشناس سئو در اصل نوعی بازاریاب و فروشنده است، چون هدف اصلی او  همان هدف بازاریاب و فروشنده است. او باید فروش شرکت را افزایش دهد.

داشتن دانش بازاریابی مولفه‌ای برتر برای سئوکاران

پس کار یک کارشناس سئو از نظر هدف هیچ تفاوتی با سایر بازاریابان دیجیتال یا بازاریابان سنتی ندارد: آنها در نهایت سعی می‌کنند فروش شرکتی را که در آن کار می‌کنند، افزایش دهند؛ اما این کار را به شیوه خودشان انجام می‌دهند.

شرح وظایف کارشناس سئو چیست؟

کارشناس سئو مسئول مدیریت کلیه فعالیت‌های SEO مانند استراتژی محتوا، ایجاد بک لینک و استراتژی کلمات کلیدی برای افزایش رتبه در همه شبکه‌های اصلی جستجو است.

مسئولیت‌های شغلی متخصص سئو بسته به اینکه در یک آژانس بازاریابی دیجیتال یا در بخش بازاریابی دیجیتال یک شرکت یا به طور مستقل برای یک مشتری خاص کار بکند، متفاوت است، اما شرح وظایف کارشناس سئو برای قریب به اتفاق پست‌های متخصص سئو شامل تمام یا اغلب موارد زیر است.

  • توسعه استراتژی‌های بهینه‌سازی که رتبه وب سایت شرکت را در موتورهای جستجوی افزایش دهد.
  • هنگام برگزاری کمپین‌های جستجوی پولی، کارشناس سئو بررسی و تحقیقات لازم را انجام می‌دهد، داده‌ها و نتایج را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند، روندها و استراتژی‌ها را برای دستیابی به حداکثر بازدهی کمپین‌ها مشخص می‌کند.
  • مدیریت هزینه‌های کمپین‌های سئو، صرفه‌جویی در بودجه، برآورد هزینه‌های ماهانه و موارد مرتبط را برعهده دارد.
  • از نزدیک با تیم توسعه وب همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که بهترین شیوه‌های سئو در محتوای وب سایت به درستی دنبال می‌شود.
  • با تیم‌های تحریریه و بازاریابی همکاری می‌کند تا سئو را در تولید محتوا و بازاریابی محتوا اعمال کنند.
  • مسئولیت بهینه‌سازی صفحات سایت برای بازاریابی موتورهای جستجو را بر عهده دارد.
  • تولید مداوم و توسعه بانک کلمات کلیدی، کشف و بهینه‌سازی کلمات کلیدی جدید برای استفاده در مطالب وب سایت شرکت و محتوای بازاریابی را بر عهده دارد.
  • تحقیق و پیاده‌سازی توصیه‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو.
  • طراحی و اجرای استراتژی ایجاد لینک.
  • تغییر معماری وب سایت، محتوا، لینکینگ و سایر عوامل برای بهبود شرایط سئو برای کلمات کلیدی مورد نظر.
  • تعیین اهداف قابل اندازه‌گیری که نشان‌دهنده بهبود تلاش‌های بازاریابی باشد.
  • برای تشخیص عملکرد استراتژیSEO ، معیارهای عملکرد روزانه را با ابزارهای SEO مانند Google Analytics کنترل می‌کند.
  • برای مدیریت استراتژی SEO با دیگران در بخش بازاریابی همکاری می‌کند.
  • بر تولید محتوای جذاب و با کیفیت بالا برای وب سایت، از جمله پست‌های وبلاگ و توضیحات صفحات محصول برای بهبود نتایج جستجو، نظارت می‌کند.

پیشنهادی: آموزش رایگان طراحی وبسایت به صورت گام به گام

ویژگی‌های لازم برای انجام شرح وظایف کارشناس سئو

انجام شرح وظایف کارشناس سئو از عهده هر کسی برنمی‌آید. او برای موفقیت در انجام وظایفش باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. در اینجا برخی از ویژگی‌های کلیدی که یک کارشناس سئو موفق باید در دنیای بازاریابی دیجیتال و بهینه‌سازی موتورهای جستجو داشته باشد، را توضیح می‌دهیم.

کارشناس سئو کیست؟

با سه سطح سئو آشنایی داشته باشد

سه سطح برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو وجود دارد و هر متخصص SEO خوب باید در تدوین استراتژی بازاریابی، هر سه را در نظر داشته باشد:

  1. سطح فنی به عناصر غیرمحتوایی وب سایت اشاره دارد. این بخش شامل راهکارهایی برای بهبود ساختار پشتیبان و پایه وب سایت است. بخشی از این کار شامل تجزیه و تحلیل کامل وب سایت است که می‌تواند فرصت‌هایی را برای سئو فنی برای بهبود سرعت وب سایت، نمایه‌سازی، دوستی با موبایل (موبایل فرندلی)، قابلیت خزندگی و معماری وب سایت مشخص کند.
  2. سئوی داخلی که به محتوای وب سایت شما مربوط می شود و آن را بهینه می‌کند تا به موتورهای جستجو در تشخیص موضوع مطالب شما کمک کرده و وب سایت را به عنوان یک منبع ارزشمند شناسایی کند.
  3. سئوی خارجی که در مورد ایجاد ارتباط قوی بین وب سایت شما و سایر وب سایت‌ها از طریق انواع تاکتیک‌های ایجاد لینک است. بهینه‌سازی خارجی همچنین شامل استراتژی‌هایی برای افزایش شهرت وب سایت است تا به موتورهای جستجو نشان دهد که این وب سایت یک منبع قابل اعتماد است و بنابراین باید در بالای رتبه‌بندی موتورهای جستجو قرار گیرد.

ذهنیت بازاریابی داشته باشد

همان‌طور که گفتیم سئو با بازاریابی دیجیتالی یا حتی مشاغل سنتی بازاریابی شباهت زیادی دارد. در نهایت، یک کارشناس سئو باید بتواند با تولید محتوا و بهینه‌سازی آن، مزایای شرکت را به مشتری نشان دهد تا او اقدام به خرید کند.

مهارت‌های ارتباطی خوب و روحیه کار تیمی

یک کارشناس سئو با انواع مختلفی از بخش‌ها در یک تجارت، از جمله فروش، خدمات به مشتریان، توسعه وب، تجزیه و تحلیل، IT ، بازاریابی و موارد دیگر کار می‌کند. به همین دلیل است که مهارت‌های ارتباطی او خیلی اهمیت پیدا می‌کند.

متخصصان سئو باید بدانند که چگونه به روشی متقاعدکننده و شفاف توضیح دهند که چرا تغییرات خاصی ضروری هستند و چطور در نهایت به نفع وب سایت و بازدهی نهایی شرکت خواهند بود. علاوه بر این، بخشی از کار او این است که بتواند این کار را با تیم‌هایی با زمینه‌ها و دیدگاه‌های مختلف در وب سایت انجام دهید.

نتیجه

در پاسخ به اینکه کارشناس سئو کیست گفتیم او کسی است که باید رتبه سایت را در موتورهای جستجو ارتقا دهد. شرح وظایف کارشناس سئو متمرکز بر همین هدف بهبود رتبه سایت است تا در نهایت منجر به افزایش ترافیک و فروش بیشتر شود. کارشناسان سئو که بر سه سطح سئو مسلط بوده، ذهنیت بازاریابی و مهارت ارتباطی بالا و روحیه کار تیمی داشته باشند، در کار خود موفق‌تر هستند.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آژانس دیجیتال مارکتینگ سئوتازه

ما عاشق رعایت قوانین گوگل هستیم، به همین دلیل است که قریب به 97 درصد از مشتریان ما از خدمات سئوتازه رضایت کامل دارند. 

ما عاشق تفکر استراتژیک و تولید محصول نهایی با کیفیت هستیم. اگر مایلید بدانید خدمات ما چگونه می‌تواند باعث دستیابی شما به اهداف تجاری کسب و کارتان شود مشاوران ما به صورت رایگان در خدمت شما هستند.

شنبه تا چهارشنبه 9 صبح تا 5 عصر

پنجشنبه 9 صبح تا 1 بعد از ظهر

قابل توجه کاربران و مشتریان عزیز

به علت حجم بالای سفارشات طی چندین هفته گذشته، برخی از سفارشات با تاخیر یکماهه به مشتریان تحویل داده شده است که از ایشان عذرخواهی کرده‌ایم. به همین دلیل خواهشمند است سفارش جدیدی ثبت نفرمایید؛ در صورت ثبت سئوتازه تضمینی به انجام به موقع سفارش شما نمی‌دهد. (حداقل 1 ماه و حداکثر 70 روز طول خواهد کشید)