توییتر چیست ؟ همراه با نکات زیر پوستی درباره توییتر

ساده‌ترین پاسخ برای پرسش «توییتر چیست ؟» می‌تواند این باشد که توییتر (Twitter) یک شبکۀ اجتماعی متن‌محور و محبوب در جهان است که مخاطبان خاص خود را دارد. این شبکۀ اجتماعی در داخل ایران فیلتر است، اما نکتۀ جالب این است که اکثر اخبار حوزه‌های مختلف و محتواهای طنز کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی و… برای اولین‌بار در توییتر منتشر می‌شود. توییتر دقیقاً مثل آبشار عمل می‌کند؛ محتواهای دست‌اول و اخبار موثق ابتدا داخل توییتر منتشر شده و بعد در تلگرام، اینستاگرام و جاهای دیگر پخش می‌شوند. اوایل دهۀ 80 شمسی، اخبار قابل اتکا را حتما باید از زیرنویس شبکۀ خبر تلویزیون یا روزنامه‌ها دنبال می‌کردیم؛ اما امروزه به‌خاطر پیشرفت رسانه‌ها، هر خبرنگار و هر شهروندخبرنگاری به‌نوعی برای خود رسانه به حساب می‌آید و می‌توان اخبار قابل اتکا را از صفحۀ آن شخص دنبال کرد یا با دنبال‌کردن هشتگ‌های داغ توییتر فارسی، از اخبار داغ روز باخبر شد.

توییتر

واژۀ توییتر از نام‌آوای صدای گنجشک در طبیعت گرفته شده است. در فارسی به صدای گنجشک می‌گوییم «جیک جیک» و در انگلیسی می‌گوییم «Twitter». وجود پرنده در لوگوی توییتر هم به همین خاطر است. هم از طریق اپلیکیشن موبایل و هم از طریق نسخۀ وب می‌توانید به این شبکه دسترسی داشته باشید. به هر نوشته‌ای که در این شبکه منتشر می‌کنید یک توییت گفته می‌شود و به‌طور پیش‌فرض تمام کاربران و حتی کسانی که در این شبکه اکانت ندارند می‌توانند توییت شما را مشاهده کنند. (البته امکان تغییر تنظیمات اکانت توییتر از حالت عمومی به حالت خصوصی هم وجود دارد. شاید گاهی‌اوقات به فکر پاک‌کردن اکانت توییتر خود افتاده باشید، اما با تغییر تنظیمات می‌توانید حالتی را انتخاب کنید که فقط فالوئرهای شما بتوانند توییت‌هایتان را ببینند.)

در توییتر می‌توانید کاربران موردعلاقۀ خود را فالو کنید و به‌روزرسانی‌های آن‌ها و نیز توییت‌هایی را که می‌نویسند در تایم‌لاین خود مشاهده کنید. هر کاربر می‌تواند اطلاعات گوناگونی را با بقیه به اشتراک بگذارد. اطلاعاتی از قبیل متن (با محدودیت 280 کاراکتر)، عکس، ویدئو، لینک‌ وب‌سایت‌های گوناگون و نقل‌قول‌کردن توییت‌های دیگران.

جالب است بدانید که براساس رتبه‌بندی Alexa، توییتر قبل از فیلترشدن جزو پنج سایت محبوب در ایران محسوب می‌شد؛ اما در حال حاضر براساس رتبۀ الکسا حتی جزو 50 سایت محبوب ایران هم دیده نمی‌شود. طبق آمارهای مختلف موجود در اینترنت، حدس می‌زنم که رتبۀ توییتر بین 50 تا 100 سایت محبوب کشور باشد.

این نوشته حاصل تجربیات فعالیت ما در توییتر است. البته پیش از این، بلاگرهای ایرانی بازی‌ای را در اواسط شهریور 1392 با نام #توییتربازی شروع کردند. آن‌ها در توییتر دوستان خود را با هشتگ «من چطوری از توییتر استفاده می‌کنم» به بلاگ‌نویسی دعوت می‌کردند و هرکس چند خطی در‌این‌باره، در بلاگش می‌نوشت.

تاریخچۀ توییتر چیست؟

توییتر پروژه‌ای بود که شرکت Obvious در مارس 2006 آن را به‌عنوان شرکتی پادکست‌محور ایجاد کرد؛ اما بعدها به نسخه ی اولیه ی همین توییتری تبدیل شد که امروز در دسترس ماست. نمونه ی اولیه ی توییتر، به‌عنوان سرویسی داخلی برای کارکنان Odeo استفاده شد و نسخۀ کامل آن در تاریخ 15 ژوئیه 2006 معرفی گردید.

توییتر به‌عنوان نوعی میکروبلاگینگ در مارس 2006 به‌دست جک‌ دورسی (Jack Dorsey) بعد از جلسات مداوم با ایوان ویلیامز (Evan Williams) ایجاد شد و در ژوئیۀ 2006 آغاز به کار کرد. (میکروبلاگینگ نوعی وبلاگ‌نویسی است که به کاربران امکان نوشتن متن‌های کوتاه و انتشار آن‌ها را می‌دهد. وبلاگ‌نویس‌ها معمولاً در ‌سایت‌های مختلف فعالیت می‌کنند و در حوزه‌های مختلفی همچون سیاست، ورزش، آشپزی، تکنولوژی و مد می‌نویسند.) در کنفرانس تعاملی سال 2007 که طی آن بیش از 60 هزار توییت ارسال شد، توییتر رشد انفجاری خود را شروع کرد. درواقع، آن‌ها از این کنفرانس استفاده کردند و پایگاه کاربران خود را افزایش دادند. این میکروبلاگینگ در سال 2011 بیش از 100 میلیون کاربر داشت که در حال حاضر 340 میلیون توییت در هر روز می‌فرستند و بیش از 1.6 میلیارد جست‌وجو در توییتر انجام می‌شود. ابتدا در توییتر فقط ظرفیت نوشتن و انتشار 140 کاراکتر وجود داشت، اما در سال 2017 تعداد کاراکترهای قابل استفاده در توییتر به 280 کاراکتر افزایش یافت. “توییتر چیست”

این شرکت ابتدا در کالیفرنیا به ثبت رسید و در حال حاضر دفتر اصلی توییتر در سان‌فرانسیسکوست؛ اما هم‌اکنون توییتر در نقاط مختلف جهان دفتر دارد و مشغول فعالیت است. اولین توییت در توییتر را جک‌ دورسی در 22 مارس 2006 در ساعت 12:20 بعدازظهر زد. او در توییت خود به راه‌اندازی توییتر اشاره کرد و نوشت: «من توییترم را فعال کردم». اینکه اولین توییتِ توییتر دارای غلط املائی است نشان می‌دهد که کلاً هدف توییتر داشتنِ غلط املائی است؛ پس زیاد سخت نگیرید، البته بعضی از کاربران معتقدند که Twttr کوتاه شدۀ Twitter است.

توییتر در سال 2006 با شعار «چه کار می‌کنید؟» (What are you doing) پا به میدان وب گذاشت؛ اما در نوامبر 2009 این شعار به «چه ‌چیزی در حال رخ‌دادن است؟» (s happening’What) تغییر کرد. در ژوئن 2012، تعداد کاربران توییتر از مرز 200 میلیون نفر گذشت و تعداد 200 میلیون توییت در روز به ثبت رسید. این عدد برابر با نوشتن 10 میلیون صفحه کتاب در روز است یا برابر با نوشتن 8163 نسخه از کتاب جنگ و صلح اثر لئو تولستوی.

توییتر این امکان را برای شما فراهم می‌کند که:

  • از توییت‌ها برای ترویج نتایج تحقیقات خود استفاده کنید؛ مثلاً لینک‌دهی به مطالب وبلاگ، مقالات ژورنال‌ها و موارد دیگر.
  • با توییت و ریتوییت، محتوای خود را به دست افراد بسیار زیادی برسانید.
  • سایر متخصصان حوزۀ فعالیت خود را دنبال کنید.
  • با افراد بسیار زیادی ازجمله متخصصان ارتباط برقرار کنید.
  • از آخرین اخبار و تحولات آگاه شوید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • مخاطبان جدیدی پیدا کنید.
  • دربارۀ کارهای خود بازخورد و فیدبک بگیرید و به دیگران نیز بازخورد دهید.
  • بحث‌ها و گفت‌وگوهای انجام‌شده دربارۀ رویدادهای مختلف را دنبال کنید؛ ازجمله کنفرانس‌ها و سمینارهایی که نمی‌توانید به‌صورت حضوری در آن‌ها شرکت کنید.
  • به‌عنوان شخصی با هویت خاص معرفی شوید.

امیدواریم مقاله توییتر چیست برای شما مفید واقع شده باشد

منبع: سئو تازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *